zondag 10 februari 2013

Gevonden teksten 1

No actors. Just Robots. Call this a play? - Lyn Gardner

Deze tekst zoomt vooral in hoe theater zal zijn als er i.p.v. mensen robots gebruikt worden als performer. Ze verwijst in haar tekst naar o.a. de festivals Under the Radar en COIL, maar beide festivals spraken mij na hun websites bekeken te hebben niet erg aan.
De tekst was best interessant, maar dit helpt mij niet verder in het onderzoek.







Tekst wordt ruimte, beweging wordt geluid, geluid wordt beeld - Marijn van der Jagt

In deze tekst wordt uitgelegd hoe het programma KeyWorx gebruikt kan worden voor live performances. Ik weet nog niet zeker of ik het kan gebruiken, daarvoor moet ik eerst beter weten welke technieken ik wil gaan gebruiken.


Marking and crossing borders: bodies, touch and contact in cyberspace - Barbara Becker

Een moeilijke tekst, waardoor ik na mijn idee niet alles juist heb begrepen. Ik citeer hieronder een paar stukken, wat in mijn ogen interessant is voor mijn onderzoek.


'The traditional marking of borders, such as that between man and machine, materiality and immateriality, reality and virtuality seem to shift or even to dissolve completely. '

'In doing so I shall interpret thet experienced body as an existence which has always embodied both the absence and presence of borders shaping the way how people are getting in contact with each other and how they are embedded physically in the material world.'

'The physical self, when viewed as a responsive self, is therefore always an answer to some other. The act exceeding the limits of the self which is associated with this is also to this extent always a crossing of the borders of the self, which leaves and exceeds the closed framework of the self in answering the demands of the other. It is a constant, open stream, an on-going interaction of action and re-action, but not reaction in the sense of a simple effect caused by some stimuli (behaviourism) but in the sense of an answer in the form of dialogue.'

Futurism e-visited - Steve Dixon

Ik heb deze moeilijke tekst helemaal doorgelezen, maar helaas weinig uit gehaald. Het enige wat overeen komt met mijn onderzoek is dat ze in het futurisme ook vermoeden dat de rol van live acteur verandert of zelfs verdwijnt.


'Futurism’s dynamic scenography pushed to the foreground what had been placed traditionally in the background, often overwhelming the human figures on stage. Julie Schmid (2002) notes the difficulty in differentiating dialogue from the extensive stage and scenic directions in plays such as Mina Loy’s Collision (1915), in which ‘dwarfed by scenography made up of colliding planes, light, mountains and city scapes, the sole character, Man, becomes incidental.’

0 reacties:

Een reactie posten