1ste test; Fragmenten uit het verleden
Nadat de testpersoon had aangegeven mee te willen werken kreeg hij het volgende bericht;
Top dat je wilt testen!
Ik stuur je nu drie geluidsbestanden. Mijn vraag is om deze willekeurig een keer te beluisteren.
Omdat het een playtest is in een vroege stadium heb ik zelf alles ingesproken. Om het duidelijker te maken zeg ik van tevoren of een man/vrouw/meisje of jongen dit zegt. In een later stadium worden hiervoor natuurlijk stemacteurs voor gebruikt.
Na het beluisteren wil ik graag dat je het formulier invult. Dat is mijn feedback van deze test.
https://docs.google.com/forms/d/11pCrYppfiTHRAJHg-FBN1caCkWuIvab5VjaDCMbcPzQ/viewform
Bedankt voor de moeite!
gr. Tamarah
In deze email zaten daarnaast 3 geluidsbestanden, met de namen scene A, scene B, scene C. Dit zijn fragmenten uit 1891 (Willem gaat bij vader werken), 1894 (Willem geeft boek) en 1946 (melding overlijden zoon Ambrosius). Ik heb alle teksten zelf opgenomen, waar ik vooraf een zin eerst zeg 'man/vrouw/meisje/jongen'.
Alle testpersonen wisten voor deze test niet wat mijn project inhoudt.
In welke volgorde heb je de scenes beluisterd?
Hier heb ik mijn eerste interessante conclusie. Er is op verschillende manieren naar de geluidsfragmenten geluisterd, maar dit had weinig tot geen invloed op het verhaal dat ze meekregen.
Waar denk jij dat het verhaal over gaat?
Waar denk jij dat het verhaal over gaat?
- Over een klokkenmaker en zoon in WW2
- Een klokmaker en zijn familie
- Over een klokkenwinkel/verleden vanuit de perspectief van een vrouw
- Gebeurtenissen tijdens de tweede wereldoorlog en de gevolgen erna.
- Over het verschil tussen man en vrouw
- Het verhaal gaat over de tweede wereldoorlog. Verhalen van mensen die helpen met het verbergen van joden en andere gezochte mensen.
- Een gezin waarvan de jongen en vader iets met klokken doen, in de oorlog wordt die jongen opgepakt, misschien om iets met die klokken.
- Over een family met dagelijkse discussies over geheimhouding en ongerust zijn.
Ik denk dat ik wel mag concluderen dat het voor bijna iedereen duidelijk is dat het om een klokkenmakersfamilie gaat. Het mysterieuze, de geheimen worden ook al door enkele geproefd.
Daarnaast viel mij op dat mensen de tijdsperiode waarin het verhaal zich zou afspelen linkte met de scene in 1946. Daarin wordt duidelijk het jaartal 1945 vermeld, wat blijkbaar een ankerpunt voor de andere twee scenes is. Ik moet dus duidelijk communiceren dat het in verschillende tijdsperiodes valt.
Zijn er dingen onduidelijk?
- tijd en locatie. Wie zijn de personages.
- Bij fragment B is er onduidelijk wie er gebeld wordt.
- Scene B biedt een heel ander verhaal aan dan de 2 andere fragmenten
- Heb het gevoel dat A, B, C niet de juiste volgorde is.
- Verband tussen 3 scenes niet duidelijk.
- Nee. Heldere opbouw en de scenes lijken mij duidelijk te plaatsen. Je hebt er ook voor gezorgd dat het duidelijk is wie er praat.
- Ik merk dat ik nu iets ga bedenken waar het over gaat, omdat ik er naar gevraagd word hier. Maar zonder dat voelde ik me nog niet zo getriggerd om verder te denken, dus dan had ik het gewoon niet begrepen, in hoeverre dit de juiste betekenis is die jij er aan hebt proberen te geven.
- Het is te moeilijk te achterhalen waar het algehele plaatje over gaat (iedere fragment is duidelijk alleen wat hebben met elkaar te maken)
Hier gebeuren weer interessante dingen. Sommige testpersonen merken dat er twee verschillende verhaallijnen lopen, precies wat ik wilde bereiken. Dat de volgorde A,B,C niet klopt is ook correct, ik had ze expres door elkaar gezet.
Toch merk ik dat mensen meer context vooraf nodig hebben, om het verhaal in een groter kader te plaatsen.
Heb je nog tips/ aanpassingen?
- De aanduiding van een zin van een andere karakter voelt onprettig, als je het vanuit de perspectief van een vrouw doet. Dan kan je de teksten beter aanduiden met namen en vanuit een ik perspectief. Hierdoor zullen de monologen een betere fundering kunnen hebben en waardoor het prettiger is om naar te luisteren.
- Meer, meer....... De scenes boeien mij meteen; ik ben al verkocht!
- De samenhang ontgaat mij op dit moment nog.
- Ik vind het lastig luisteren omdat het nu nog gewoon opgelezen tekst is. Ik vraag me wel af hoe anders het is als het door stemacteurs gespeeld is en de dramatische lijn duidelijker is. Dus wat maakt dat ik wil weten hoe het verder gaat?
- Het zou beter zijn als er daadwerkelijk 3 stemmen waren.
Er wordt hier heel duidelijk aangegeven dat alles met een stem opnemen verwarrend werkt. Logisch, maar dat wordt natuurlijk opgelost zodra ik de definitieve opnames maak met de stemacteurs.
2de test; Fragmenten uit het verleden
Op basis van deze reacties en conclusies ben ik een dag later weer testpersonen gaan verzamelen. Deze kregen het volgende bericht;
Jij gaat je overgrootmoeder helpen jullie familiegeheim voor altijd te ontrafelen.Deze drie herinneringen die je nu gaat horen zijn enkele fragmenten uit haar verleden. Mijn vraag is om deze willekeurig een keer te beluisteren. Onthoudt, dit is niet het hele verhaal.
Omdat het een playtest is in een vroege stadium heb ik zelf alles ingesproken. Om het duidelijker te maken zeg ik van tevoren of een man/vrouw/meisje of jongen dit zegt. In een later stadium worden hiervoor natuurlijk stemacteurs voor gebruikt.
De drie fragmenten:
- https://docs.google.com/file/d/0B3nU50do_dLQcXJZQm1qY2NBQ2c/edit?usp=sharing
- https://docs.google.com/file/d/0B3nU50do_dLQVDdNMTBocXVPV1E/edit?usp=sharing
- https://docs.google.com/file/d/0B3nU50do_dLQVFl5VjdTSkFFYnc/edit?usp=sharing
Na het beluisteren wil ik graag dat je het formulier invult. Dat is mijn feedback van deze test.
https://docs.google.com/forms/d/1Tz1-m2vRSjDGawQ81RxDPYSMqRKqhxWPfGM2WZIgWHk/viewform
Bedankt voor de moeite!
gr. Tamarah
Alle bestanden steeds via WeTransfer sturen ging niet echt goed werken, daarom heb ik bij deze test urls naar Google Drive ingevoegd. De geluidsbestanden hebben nu ipv Scene A de naam van het jaar gekregen; 1891, 1894, 1946.
Bij deze test krijg je vooraf de informatie die je ook weet na de introductie van Elisabeth in de kamer. Het enige wat nu nog niet verteld wordt is dat het draait om de zelfmoord van Willem.
4 mensen hebben het ingevuld, 1 vrouw 3 mannen, allemaal tussen de 20-25 jaar.
Waar denk jij dat het verhaal over gaat?
- Over een familie met bepaalde geheimen. Het meisje mag niet weten wat de jongen en vader aan het doen zijn. Waarschijnlijk is het niet klokken maken/repareren.
- Geen idee. Er gebeurt iets duisters bij de buren.
- De jaartallen geven aan dat dit om een chronologische vertelling gaat, ik voelde me ook geroepen om het in de volgorde: a-b-c te luisteren. Het verhaal gaat volgens mij over een famillie van klokkenmakers, de jongen mag in het eerste fragment meehelpen in de winkel, maar elisabeth moet achter blijven. Elisabeth is het meisje. Dat wordt in het eerste fragment duidelijk gemaakt door de moeder. De jongen heet denk ik ambrosius. Ik denk dat de zoon van elisabeth de gene is die na de oorlog dood gaat. Omdat de broer van elisabeth op dat moment al in de 80 is. En elisabeth is dan ook al oud. Ik vraag me heel erg af waar de jongen zich met zijn vader mee bezig houd.
- Verlies, feminisme, machtsverhouding
Testpersoon nr. 3 doet precies waarop ik gehoopt had. Hij begint linken tussen de verschillende scenes te leggen, om zo zijn eigen verhaal te scheppen. Ik besef mij nu wel goed dat ik op moet passen met de scene uit 1946, de dood van haar zoon wordt makkelijk als mysterie van dit verhaal bestempeld. Logisch, ze weten tenslotte nog niks van de zelfmoord van Willem...
Wie is Elisabeth?
- Ik denk de mevrouw die in fragment 1946 werd gebeld. Je weet de naam van de vader en zoon niet maar dat zou Ambrosius (?) kunnen zijn.
- Het kleine zusje
- Elisabeth is de dochter van de klokkenmaker en het zusje van de aspirant klokkenmaker. Ik denk dat ze later moeder is van Ambrosius
- De protagonist, heel nieuwsgierig en eigenwijs
Hier wordt ik blij van. Ik maak mij vanaf nu geen zorgen meer dat Elisabeth niet duidelijk in de verhalen naar voren komt.
Zijn er dingen onduidelijk?
- Alles was duidelijk. Uiteraard zouden verschillende stemmen het geheel duidelijker maken.
- Er is geen samenhang tussen de praktijken in de klokkenwinkel en de dood van de jongen. Ook wordt de opbouw naar de onthulling met Elisabeth afgesneden.
- Ik vraag me af wat de jongen en zijn vader uitspoken als ze aan het klokken maken zijn! Dat is iets wat ik erg graag wil weten. Chronologisch lijkt dit verhaal me best duidelijk en ik kon al gauw zelf invullen wat er gebeurd was/is. Ik weet niet of ik het goed heb geïnterpreteerd maar het is wel interessant!
- Nee, maar ik ben nu wel heel benieuwd naar wat er meer is.
Als maker kan ik maar een ding zeggen; het publiek is nieuwsgierig genoeg!
Heb je nog tips/ aanpassingen?
- Het is mysterieus. In feite wil je 2 dingen te weten komen: 1) wat zijn vader en zoon aan het doen? 2) Wie is Ambrosius en waarom is hij dood?
- Als er met verschillende volgordes een ander verhaal ontstaat, zorg dan dat het in elke volgorde kloppend is. Het laat nu heel veel aan de verbeelding over (vervreemdend, op zich prima als dat je doel is).
- Zinsopbouw was goed, de keuze om te praten in Meisje: Jongen: was eerst een klein beetje verwarrend maar heel logisch omdat je het in je eentje opneemt. Ik ben heel benieuwd hoe het klinkt met meerdere acteurs/actrices.
- Misschien kan je het script iets meer vintage/ouderwetser maken. Woorden zoals mama veranderen in moeder.
Weer Ambrosius die als mysterie aangeduid wordt. Logisch, maar ik moet dus duidelijk communiceren voordat mensen starten met hun onderzoek dat het om de zelfmoord van Willem gaat.
Conclusie:
Het geeft een enorme energieboost als je uit de reacties en uit de gesprekken daarna met testpersonen steeds de enthousiasme proeft. Sommige testpersonen uit test 1 heb ik na hun test de informatie van test 2 gegeven (Elisabeth - familiegeheim - fragmenten). Kwartjes vielen op hun plaats en mensen werden gelijk een stuk positiever. Volgens mij hoef ik niet bang te zijn dat mensen het niet leuk vinden, wel hoeveel mensen ik kan bedienen op 1 dag...
Ik moet in de introductie duidelijk communiceren aan de bezoeker wat het probleem is, anders worden alle afwijkingen in de fragmenten, zoals de dood van Ambrosius, als mysterie gemarkeerd. Elisabeth moet zichzelf duidelijk voorstellen, zodat je ook elke fragment beluisterd met in het achterhoofd dat dit uit het geheugen van je overgrootmoeder komt.
0 reacties:
Een reactie posten