'De filmacteur verliest door de tussenkomst van de camera een mogelijkheid waarover de theateracteur wel beschikt, namelijk die van zijn presentatie tijdens de voorstelling aan het publiek aan te passen.' (blz.20)
'De theatraal performer van de toekomst zal zich meer en meer begeven in de intermediale tussenruimten van de fysieke en virtuele tekens waardoor hij wordt omgeven en waarvan hij zelf ook deel uitmaakt, juist om het fysieke en het virtuele in een bijzondere samenhang met elkaar te brengen.' (blz.29)
'Op het podium staan de acteurs; fysiek aanspreekbaar, onderbreekbaar, afbreekbaar, kwetsbaar.' (blz.93)
'Theater is wezenlijk interactief, maar de interactie bestaat eruit dat het publiek niet tussenbeide komt.' (blz.94)
'Film heeft helemaal geen kijkers nodig. Juist omdat het een technologische luchtspiegeling is zal een film veel makkelijker je gevoel bereiken.' (blz.94)
'En als publiek kun je wellicht straks zelf kiezen welke voorstelling je wanneer wilt zien: je eigen persoonlijke ervaring op een door je zelf gekozen moment.
Het gevaar bestaat wel dat de acteur, als centrum van de theatrale ervaring verdwijnt, omdat zijn fysieke aanwezigheid in de virtuele ruimte niet meer strik noodzakelijk is. Het is dan de vraag of je als publiek nog met acteurs in dezelfde ruimte zult verblijven.' (blz.234)
'Wij, makers en het publiek, willen het ervaren.' (blz. 236)
Voorstellingen:
- Proustcyclus, cassiers (blz.50)
- Travelling of the heart (blz.110)
- Synergie, Krisztina de Châtel (blz.111)
- Queen and King on Planet Earth (blz.133)
- DOOM (blz.177)
- Kaufhaus Inferno
Artikelen:
- Val in de leegte, Luk van den Dries. Etcetera nr. 22, 2004.
- Theatre space as virtual place, Jonathan Burston. Populair Music, 17.2, p.205-218, 1998.
- Live nogsteeds prachtig, rumoer over life is weg, Ine Rietstap. NRC Handelsblad, 12-06-1980.
- Theater en nieuwe media: zoeken naar linken, Marleen van Baeten. Etcetera nr. 82, p.21-25, 2002.
- The screen test of the double; the uncanny performer in the space of technology, Matthew Causey. Theatre Journal, 51.4, p.383-394, 1999.
- Theatre, technology, and time, Steve Dixon. International Journal of Performance Arts and Digital Media 1-2, p.11-29, 2005.
- De speler weggecijferd: De impact van de technologie op het acteren tijdens de repetities van de Proust-cyclus van Guy Cassiers, Erwin Jans. Etcetera 96, p.17-21, 2005.
- Live media, interactive technology and theatre, David Saltz. Theatre Topics, 11.2, p.107-130, 2001.
- Blast-Theory-een introductie, Annet Dekker.
- Futurism e-visited, Steve Dixon.
- Tekst wordt ruimte, beweging wordt licht, geluid wordt beeld, Marijn van de Jagt.
Websites:
0 reacties:
Een reactie posten